CBR یک روش حل مساله است که در بسیاری از جنبه‌ها از دیگر روش‌های اصلی AI متفاوت است و به جای اینکه فقط روی دانش کلی حوزه مساله تکیه کند یا بین مسائل و راه‌حل‌ها، ارتباطات تعمیم یافته ایجاد کند، قادر است از دانش مخصوص مربوط به تجربیات قبلی و وضعیت دیگر مسائل بهره گیرد. یک مساله جدید با یافتن وضعیت مشابهی که قبلا مشاهده شده است و استفاده از آن در وضعیت جدید حل می‌شود. تفاوت مهم دیگر این است که CBR روشی برای یادگیری تقویتی، افزایشی می‌باشد چون هر دفعه که مساله‌ای حل می‌شود یک تجربه جدید نگه داشته شده و برای مسائل بعدی در دسترس می‌باشد. فیلد CBR در طول چند سال اخیر به سرعت رشد کرده است. شاهد این امر مقالات زیاد در کنفرانس‌های مهم، ابزار تجاری در دسترس و کاربردهای موفق آن می‌باشد.

به طور اساسی CBR حل یک مساله جدید به وسیله یادآوری یک موقعیت مشابه قبلی و با استفاده مجدد از اطلاعات و دانش مربوط به آن می‌باشد. در ادامه به بیان این مفهوم با نگاه به حل چند مساله نوعی می‌پردازیم:

·         یک پزشک، بعد از معاینه یک بیمار خاص در مطبش، به یاد بیماری می‌افتد که دو هفته قبل درمان کرده است. این یادآوری به دلیل مشابهت علائم اصلی بیماری است نه به دلیل مشابهت در رنگ موی بیمار و یا طرز بیان او. در این حالت پزشک از تشخیص بیماری و درمانی که در مورد بیمار قبلی به کار برده است برای تشخیص بیماری و درمان بیمار حاضر استفاده می‌کند.

·         یک مهندس حفاری، که دو انفجار مهیج را تجربه کرده است، هنگامی که ترکیب اندازه‌های بحرانی، مشابه موقعیت انفجار قبل می‌شود، بلافاصله به یاد یک یا هردوی این موقعیت‌ها می‌افتد. در حالت خاص ممکن است به یاد اشتباهی که در انفجار قبل مرتکب شده است بیفتد و از آن برای جلوگیری از تکرار اشتباه قبلی استفاده کند.

·         یک مشاور مالی که روی یک مساله تصمیم‌گیری سخت کار می‌کند، موقعیت‌های قبلی که شرکت را با مشکل مشابهی رو به رو کرده را به یاد آورده و از آن برای تصمیم‌گیری در موقعیت فعلی استفاده می‌کند.  ‌


دانلود